Řidičák skupiny "B" a vlek

Diskuze o vybavení používaném na expedičních cestách

Řidičák skupiny "B" a vlek

Příspěvekod www.weber » pát 05. dub 2013 16:19:58

o vybavení to zrovna neni, ale může se to hodit... Odpověděli mi dnes z Ministerstva Dopravy na téma "jak těžký vlek za auto se skupinou "B"...


Vážený pane,
uvedené ustanovení se dotýká rozsahu řidičského oprávnění skupiny B, kde na základě daného znění byl upraven rozsah řidičského oprávnění skupiny „B“, který je v zákoně č. 361/2000 Sb., stanoven v § 80a odst. 1 písm. f), kde je uvedeno, cit.:
„f) B jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou vozidel uvedených v písmenech a) až e), jejichž největší povolená hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg, s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy nepřevyšuje 3 500 kg nebo v případě rozšíření rozsahu nepřevyšuje 4 250 kg,“
Na základě uvedeného znění ustanovení je možné spojit vozidla do jízdní soupravy pouze za předpokladu, že největší povolená hmotnost přípojného vozidla bude vždy pouze 750 kg, tj. i za předpokladu, že souprava bude o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg.

Rozpor, který byl zjištěn, se právě týká spojení vozidel do jízdních souprav, a to na základě znění směrnice 2012/36/EU, ze které vyplývá, že je možné složit jízdní soupravu z motorového vozidla o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg, za které je možné připojit přípojné vozidlo o hmotnosti převyšující 750 kg, ale souprava nesmí převýšit největší povolenou hmotnost 3 500 kg. Další možností, v rámci řidičského oprávnění skupiny „B“, je možné řízení jízdní soupravy složené z motorového vozidla o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg, kdy je možné připojit přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti převyšující 750 kg, kdy tato jízdní souprava přesáhne největší povolenou hmotnost 3 500 kg, ale nesmí přesáhnout 4 250 kg. Jedná se ale o rozšířený rozsah řidičského oprávnění, který řidič může získat pouze na základě doplňovací zkoušky. Tato skutečnost se následně vyznačí v řidičském průkazu harmonizovaným kódem 96.
S ohledem na tuto skutečnost Ministerstvo dopravy již připravuje změnu ustanovení § 80a odst. 1 písm. f) zákona č. 361/2000 Sb., a navrhuje níže uvedený text, který již koresponduje s unijním právem. Níže uvedený navrhovaný text úpravy bude v nejbližších dnech předložen do meziresortního připomínkového řízení v rámci novelizace zákona č. 361/2000 Sb. Ustanovení § 80a odst. 1 písm. f) bude tedy předloženo v následujícím znění:
f) B jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou vozidel uvedených v písmenech a) až e), jejichž největší povolená hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg, s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo
1. o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg,
2. o největší povolené hmotnosti převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy nepřevyšuje 3 500 kg, nebo
3. o největší povolené hmotnosti převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy převyšuje 3 500 kg, ale nepřevyšuje 4 250 kg, jedná-li se o řidičské oprávnění v rozšířeném rozsahu,“
Jak vyplývá z navrhovaného znění, především u bodů 1 a 2, lze vyhodnotit, že korespondují se zněním zákona č. 361/2000 Sb., týkající se skupiny „B“ (§ 81 odst. 4), které bylo obsahem zákona č. 361/2000 Sb., platným do 18. ledna 2013.
Znění daného ustanovení v provázanosti na bod 3 je nové, a rozšířený rozsah je možné získat pouze na základě doplňovací zkoušky stanovené zákonem č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Pro vyznačení rozšířeného rozsahu je stanoven harmonizovaný kód 96 (zaznamená se do řidičského průkazu). Nutno podotknout, že výše uvedené se týká všech držitelů řidičského oprávnění skupiny „B“, nikoliv pouze těch, kteří získají řidičské oprávnění po 19. lednu 2013.

Pro vysvětlení dále uvádíme, že je-li ustanovení vnitrostátního práva v rozporu s unijním právem, potom musí být přednostně aplikováno ustanovení unijního práva a konfliktní norma vnitrostátního práva se v takovém případě stává automaticky neaplikovatelnou. Přímého účinku směrnice se mohou jednotlivci dovolat před vnitrostátními soudy. Povinnost aplikovat ustanovení směrnice namísto konfliktního vnitrostátního práva, mají nejen soudy, ale i správní orgány, tedy i obecní úřady vykonávající přenesenou působnost a orgány Policie České republiky.

S ohledem na výše uvedené skutečnosti, Ministerstvo dopravy dospělo k jednoznačnému závěru, že je nutné čl. 4 odst. 4 písm. b) směrnice o řidičských průkazech přiznat přímý účinek a toto ustanovení jsou české správní orgány a orgány Policie České republiky povinny aplikovat namísto dosavadní rozporné vnitrostátní úpravy, tj. do doby, než nabude účinnosti novela zákona č. 361/2000 Sb. upravující tento nesoulad, se bude uplatňovat výše uvedený rozsah řidičského oprávnění skupiny „B“ (navržené znění). Po přijetí návrhu bude s ohledem na znění přechodného ustanovení toto řešení stanoveno i zákonem.
Závěrem uvádíme, že informace v této věci bude též poskytnuta Policii České republiky.

S pozdravem


Monika Baumruková
referent
Oddělení administrativní a operativy
Ministerstvo dopravy
Nábřeží Ludvíka Svobody 12
110 15 Praha 1
www.weber
Cestovatel
 
Příspěvky: 1
Registrován: pát 05. dub 2013 16:14:46

Re: Řidičák skupiny "B" a vlek

Příspěvekod Mrtvolka » pát 05. dub 2013 20:03:02

Teď by to chtělo ještě stručnej výcuc do lidštiny :D
Mrtvolka
Administrátor
 
Příspěvky: 294
Registrován: čtv 28. bře 2013 0:17:40

Re: Řidičák skupiny "B" a vlek

Příspěvekod Johanik » ned 06. dub 2014 19:42:37

Já bych udělal výcuc takto, jakmile máš vozík nad 750 kg, potřebuješ "E"čko, takže pokud nemáš, šup do autoškoly, ať je klid :) Naštěstí jsem to takhle udělal již před lety a mám klid :)
Johanik
Škodná
 
Příspěvky: 33
Registrován: sob 08. bře 2014 23:43:24

Re: Řidičák skupiny "B" a vlek

Příspěvekod Bimbajs » ned 06. dub 2014 20:38:58

v Čechách- jakmile máš soupravu těžší než 3,5t, potřebuješ Ečko, jinde v evropě- když máš vozejk těžší než 750kg, potřebuješ Ečko.
to sou ty český zákonodárcí- jeden paskvil za druhym a druhej za třetim! :mrgreen:
Bimbajs
 

Re: Řidičák skupiny "B" a vlek

Příspěvekod Mrtvolka » pon 14. dub 2014 15:03:28

Čistě pro pořádek můj překlad do lidštiny:

Aktuální stav dle české legislativy:

Bčko řidičák opravňuje připojit vozík do maximální hmotnosti 750 Kg pokud největší povolená hmotnost takto vytvořené soupravy nepřesáhne 3500 Kg.

Budoucí stav dle legislativy EU:

Bčko řidičák umožní - připojit vozík nepřevyšující 750 Kg k jakémukoliv vozidlu, které povolenou hmotností nepřevyšuje 3500 Kg.
- vozík těžší než 750 kg k jakémukoliv vozidlu, které povolenou hmotností nepřevyšuje 3500 kg, pokud celková hmotnost soupravy nepřesáhne 3500 kg.
pak bude ještě možnost udělat si doplňovací zkoušku, která umožní připojit vozík těžší než 750 kg k jakémukoliv vozidlu, které povolenou hmotností nepřevyšuje 3500 kg pokud celková hmotnost soupravy nepřesáhne 4250 kg.

Nícméně pokud se někdo chce hádat pak Ministerstvo víceméně píše, že se již teď lze řídit navrhovaným zněním . Protože ona Unijní norma má před tou vnitrostátní přednost.
Mrtvolka
Administrátor
 
Příspěvky: 294
Registrován: čtv 28. bře 2013 0:17:40

Re: Řidičák skupiny "B" a vlek

Příspěvekod Mrtvolka » čtv 15. kvě 2014 10:11:21

Kluci tak jsem ještě nechal prověřit ( na policii ČR ) jak je to s těmi vozíky zda se k nim ono stanovisko ministerstva dopravy dostalo a odpověď je "ANO".

To znamená že na řidičský průkaz B lze řídit auto s připojeným vozíkem i nad 750 Kg pokud celková hmotnost soupravy nepřesáhne 3500 Kg !!

Mimochodem tuto změnu již akceptuje i řada půjčoven například karavanů ( http://www.pujcit-karavan.cz/11_100004-carado-c167l )
Mrtvolka
Administrátor
 
Příspěvky: 294
Registrován: čtv 28. bře 2013 0:17:40

Re: Řidičák skupiny "B" a vlek

Příspěvekod Bimbajs » čtv 15. kvě 2014 18:23:40

jo, to platí v Čechách, to sme probírali i na školení řidičů. V momentě, kdy překročíš hranice máš smolíka! :shock:
Bimbajs
 

Re: Řidičák skupiny "B" a vlek

Příspěvekod Mrtvolka » pát 16. kvě 2014 23:50:58

Luboši ty nečteš :D Přečti si vlákno pečlivěji.

Jestli ti někdo na školení řidičů říkal že u nás to platí a v EU ne tak to ti tvrdil něco co je v přímém rozporu se zde diskutovaným vyjádřením MD i PČR ale i zde diskutovanou evropskou směrnicí, která jak je uvedeno má platnost nadřazenou místopříslušné legislativě.

Ve všech státech EU se připojení vozidel řídí dle evropské směrnice 2012/36/EU a dle té lze připojit vozík i nad 750 kg pokud se nepřesáhne 3500 na soupravu. Chybná/odlišná je právě a jen česká legislativa, kde to v aktálním znění NEPLATÍ (je tam to omezení jen na 750 kg) .

Jenže Ministerstvo dopravy dalo jasné stanovisko ( je zde ocitováno ), že pokud česká právní norma odporuje té evropské pak platí NORMA EVROPSKÁ . Tudíž se bude upravovat český zákon dle toho evropského v duchu návrhu, který výše zástupce MD uvádí. Do doby než se český zákon uvede v soulad s tím evropským vydalo MD stanovisko že se lidé mají řídit dle normy EVROPSKÉ a já jsem jen ověřil na policejním prezidiu právě kvůli provozu v ČR, že skutečně policie takový pokyn dostala.

Tudíž je to přesně opačně než uvádíš :D Všude jinde v EU to již platí a u nás teď také ( i když aktuální zákon č. 361/2000 Sb §80 říká něco jiného).

Pro snadnější orientaci jsem v přiloženém stanovisku MD zvýraznil to podstatné.

Mimochodem píšeš to naopak i výše ... pokusil jsem se to vysvětlit tak ještě jednou :D Paskvil té české normy tkví právě v tom omezení na vozík jen maximálně 750 kg ..
Mrtvolka
Administrátor
 
Příspěvky: 294
Registrován: čtv 28. bře 2013 0:17:40

Re: Řidičák skupiny "B" a vlek

Příspěvekod Mrtvolka » pon 19. kvě 2014 15:00:07

Tak jsem se věnoval studiu legislativy kolem vozíků ještě podrobněji a pro všechny ostatní shrnu závěry :
1) Platí co je výše uvedeno tedy s oprávněním B lze připojit vozík s maximální povolenou hmotností vyšší než 750 Kg pak ale nesmí celková povolená hmotnost takto vytvořené soupravy přesáhnout 3500 Kg.

2) Při zápisu tažného zařízení do TP jsem zjistil, že je často u nebržděných vozíků na kouli povolená jejich maximální hmotnost nižší než je standard 750 kg (kolega má na oktávii 650 Kg, Druhý na BMW 745 Kg, já na Hondě CRV 600 kg). U vozíků je to ale jedno pracuje se s hmotností okamžitou ... a ta nesmí překročit limit pro vozík zapsaný v TP.

To znamená že s limitem 600 kg na nebržděný vozík můžu klidně připojit nebržděný vozík s maximální povolenou hmotností 750 Kg, který váží 200 Kg a naložit na něj až 400 kg nákladu.

Zde docela dobrý článek, který to vše vysvětluje :
http://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/aut ... 5900fea04/

Zde pár citací legislativy :

Ustanovení § 14 vyhlášky c. 341/2002 Sb. o schvalování technické zpusobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích:

Technické požadavky na splnitelnost vozidel do jízdních souprav a jejich provoz:

(2) Okamžitá hmotnost prípojného vozidla nebo prípojných vozidel smí být u souprav s nejvyšší konstrukcní rychlostí vyšší než 40 km/h nejvýše 1,5 násobku okamžité hmotnosti
tažného vozidla.

(3) Okamžitá hmotnost jízdní soupravy nesmí být vetší než nejvetší povolená hmotnost jízdní soupravy stanovená pri schválení technické zpusobilosti tažného vozidla.

(6) Nebrzdená vozidla kategorie O1 mohou být zapojována jen za vozidla kategorií M a N, jejichž provozní hmotnost je nejméne dvojnásobkem okamžité hmotnosti pripojovaného vozidla, pokud pri schválení technické zpusobilosti tažného vozidla nebylo stanoveno jinak.

(7) Pri spojování vozidel do jízdních souprav s prípojnými vozidly kategorií O1 a O2 platí

a) okamžitá hmotnost nebrzdeného prípojného vozidla kategorie O1 nesmí být vetší než nejvetší povolená hmotnost nebrzdeného prípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo, která je uvedena v technickém prukazu a osvedcení o registraci tažného vozidla,

b) okamžitá hmotnost prívesu kategorie O2 nesmí být vetší než nejvetší povolená hmotnost brzdeného prípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo, která je uvedena v technickém prukazu a osvedcení o registraci tažného vozidla, za podmínky, že nejvetší povolená hmotnost takového prípojného vozidla není vetší než nejvetší povolená hmotnost tažného vozidla u vozidel kategorií M1 a N1 a 1,5 násobek nejvetší povolené hmotnosti tažného vozidla u vozidel kategorií M1G a N1G.
Mrtvolka
Administrátor
 
Příspěvky: 294
Registrován: čtv 28. bře 2013 0:17:40

Re: Řidičák skupiny "B" a vlek

Příspěvekod Mrtvolka » pon 19. kvě 2014 19:10:11

Nakonec tedy poslední zjednodušení do lidštiny :D

Existují dvě problematiky :

1) řidičské oprávnění -- tedy co lze s řidičákem skupiny B. Zde se pracuje s maximální povolenou hmotností jak vozidla tak vozíku. Tedy se pracuje s hmotností "papírovou". Jak je výše uvedeno lze spojit auto do 3500 Kg povolené hmotnosti s vozíkem nad 750 kg povolené hmotnosti pokud celková povolená hmotnost soupravy nepřesáhne 3500 Kg..

Příkladem mám Hondu CRV která má hmotnost 2220 Kg to znamená že smím řídit připojený vozík do maximální povolené hmotnosti 1280 Kg.

2) Spojování souprav a limity tažného zařízení / maximální povolená hmotnost soupravy. Tyto limity jsou zapsány v TP. Spojování se řídí podle okamžité hmotnosti. Tzn. Například na Výše uvedené Hondě CRV mám na kouli povoleno 600 Kg nebržděný vozík a 1400 Kg bržděný vozík a limit na soupravu 3640 Kg .

Příkladem k tomuto autu mohu připojit i nebržděný vozík, který má maximální povolenou hmotnost 750 Kg ale naložit jej smím jen tak aby i s jeho váhou vážil maximálně 600 Kg. Stejně tak můžu bez problémů připojit bržděné auto plato, které má maximální povolenou hmotnost 2000 Kg ale naložit jej můžu jen tak aby celkem vážil do 1400 Kg ( takovou soupravu ale nelze řídit s řidičským oprávněním skupiny B dle bodu 1 výše)

Pro mně to znamená že s Bčkem mohu řídit nebržděný vozík do okamžité hmotnosti 600 Kg ( limitem je zde koule ) a bržděný vozík do maximální povolené hmotnosti 1280 ( limitem zde není koule ale řidičské oprávnění )


Jinak děkuji českým zákonodárcům že věci definují takto srozumitelně strávil jsem dva dny čtením vyhlášek , průvodních metodik pro autoškoly , zákonů , stanovisek MD a podobně ...
Mrtvolka
Administrátor
 
Příspěvky: 294
Registrován: čtv 28. bře 2013 0:17:40


Zpět na Vybavení na cesty

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník