o vybavení to zrovna neni, ale může se to hodit... Odpověděli mi dnes z Ministerstva Dopravy na téma "jak těžký vlek za auto se skupinou "B"...
Vážený pane,
uvedené ustanovení se dotýká rozsahu řidičského oprávnění skupiny B, kde na základě daného znění byl upraven rozsah řidičského oprávnění skupiny „B“, který je v zákoně č. 361/2000 Sb., stanoven v § 80a odst. 1 písm. f), kde je uvedeno, cit.:
„f) B jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou vozidel uvedených v písmenech a) až e), jejichž největší povolená hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg, s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy nepřevyšuje 3 500 kg nebo v případě rozšíření rozsahu nepřevyšuje 4 250 kg,“
Na základě uvedeného znění ustanovení je možné spojit vozidla do jízdní soupravy pouze za předpokladu, že největší povolená hmotnost přípojného vozidla bude vždy pouze 750 kg, tj. i za předpokladu, že souprava bude o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg.
Rozpor, který byl zjištěn, se právě týká spojení vozidel do jízdních souprav, a to na základě znění směrnice 2012/36/EU, ze které vyplývá, že je možné složit jízdní soupravu z motorového vozidla o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg, za které je možné připojit přípojné vozidlo o hmotnosti převyšující 750 kg, ale souprava nesmí převýšit největší povolenou hmotnost 3 500 kg. Další možností, v rámci řidičského oprávnění skupiny „B“, je možné řízení jízdní soupravy složené z motorového vozidla o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg, kdy je možné připojit přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti převyšující 750 kg, kdy tato jízdní souprava přesáhne největší povolenou hmotnost 3 500 kg, ale nesmí přesáhnout 4 250 kg. Jedná se ale o rozšířený rozsah řidičského oprávnění, který řidič může získat pouze na základě doplňovací zkoušky. Tato skutečnost se následně vyznačí v řidičském průkazu harmonizovaným kódem 96.
S ohledem na tuto skutečnost Ministerstvo dopravy již připravuje změnu ustanovení § 80a odst. 1 písm. f) zákona č. 361/2000 Sb., a navrhuje níže uvedený text, který již koresponduje s unijním právem. Níže uvedený navrhovaný text úpravy bude v nejbližších dnech předložen do meziresortního připomínkového řízení v rámci novelizace zákona č. 361/2000 Sb. Ustanovení § 80a odst. 1 písm. f) bude tedy předloženo v následujícím znění:
f) B jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou vozidel uvedených v písmenech a) až e), jejichž největší povolená hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg, s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo
1. o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg,
2. o největší povolené hmotnosti převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy nepřevyšuje 3 500 kg, nebo
3. o největší povolené hmotnosti převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy převyšuje 3 500 kg, ale nepřevyšuje 4 250 kg, jedná-li se o řidičské oprávnění v rozšířeném rozsahu,“
Jak vyplývá z navrhovaného znění, především u bodů 1 a 2, lze vyhodnotit, že korespondují se zněním zákona č. 361/2000 Sb., týkající se skupiny „B“ (§ 81 odst. 4), které bylo obsahem zákona č. 361/2000 Sb., platným do 18. ledna 2013.
Znění daného ustanovení v provázanosti na bod 3 je nové, a rozšířený rozsah je možné získat pouze na základě doplňovací zkoušky stanovené zákonem č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Pro vyznačení rozšířeného rozsahu je stanoven harmonizovaný kód 96 (zaznamená se do řidičského průkazu). Nutno podotknout, že výše uvedené se týká všech držitelů řidičského oprávnění skupiny „B“, nikoliv pouze těch, kteří získají řidičské oprávnění po 19. lednu 2013.
Pro vysvětlení dále uvádíme, že je-li ustanovení vnitrostátního práva v rozporu s unijním právem, potom musí být přednostně aplikováno ustanovení unijního práva a konfliktní norma vnitrostátního práva se v takovém případě stává automaticky neaplikovatelnou. Přímého účinku směrnice se mohou jednotlivci dovolat před vnitrostátními soudy. Povinnost aplikovat ustanovení směrnice namísto konfliktního vnitrostátního práva, mají nejen soudy, ale i správní orgány, tedy i obecní úřady vykonávající přenesenou působnost a orgány Policie České republiky.
S ohledem na výše uvedené skutečnosti, Ministerstvo dopravy dospělo k jednoznačnému závěru, že je nutné čl. 4 odst. 4 písm. b) směrnice o řidičských průkazech přiznat přímý účinek a toto ustanovení jsou české správní orgány a orgány Policie České republiky povinny aplikovat namísto dosavadní rozporné vnitrostátní úpravy, tj. do doby, než nabude účinnosti novela zákona č. 361/2000 Sb. upravující tento nesoulad, se bude uplatňovat výše uvedený rozsah řidičského oprávnění skupiny „B“ (navržené znění). Po přijetí návrhu bude s ohledem na znění přechodného ustanovení toto řešení stanoveno i zákonem.
Závěrem uvádíme, že informace v této věci bude též poskytnuta Policii České republiky.
S pozdravem
Monika Baumruková
referent
Oddělení administrativní a operativy
Ministerstvo dopravy
Nábřeží Ludvíka Svobody 12
110 15 Praha 1